Nova: cliëntgerichte incontinentiezorg door innovatie

Uit de praktijk blijkt de behoefte voor cliëntgerichte incontinentiezorg. Technologische ontwikkelingen maken dit mogelijk door middel van een sensor die verzadiging van incontinentiemateriaal meet. Middels een app wordt een signaal aan de zorgprofessional afgegeven.

  • Domein
    Voeding & hygiëne
  • Fases
    Oplossing, Prototype, Implementatie
  • Partners
    Vereniging EMB Nederland, Esdégé-Reigersdaal, Hersenletsel.nl, Lunetzorg, SGL, Stichting Sherpa, ’s Heeren Loo Zorggroep, ABENA Healthcare, Siza
  • Projecttype
    Onderzoeksproject
  • Technologie
    Sensoring

De uitdaging

Cliënten met ernstige beperkingen kunnen veelal niet zelf voelen en/of duidelijk maken dat verschoning van verzadigd incontinentiemateriaal nodig is. De huidige standaard incontinentiezorg voor urine bestaat doorgaans uit vaste verschoningsrondes waarin alle cliënten op tevoren bepaalde tijdstippen worden verschoond. Dat levert een aantal nadelen op: (1) er ontstaan lekkages waardoor kleding en beddengoed verschoond moet worden; (2) verschoning vindt onnodig plaats als het incontinentiemateriaal nog niet verzadigd is; (3) cliënten dragen te lang verzadigd incontinentiemateriaal hetgeen zorgt voor huidirritaties.

Uit de praktijk blijkt de behoefte voor cliëntgerichte incontinentiezorg. Technologische ontwikkelingen maken dit mogelijk door middel van een sensor die verzadiging van incontinentiemateriaal meet en middels een app een signaal geeft aan de zorgprofessional (Abena Nova).

  • Uit de praktijk blijkt de behoefte voor cliëntgerichte incontinentiezorg. Technologische ontwikkelingen maken dit mogelijk door middel van een sensor die verzadiging van incontinentiemateriaal meet.

Huidige status

Het doel van het onderzoek is er achter komen of incontinentiemateriaal met een sensor bijdraagt aan kosteneffectieve, cliëntgerichte incontinentiezorg bij mensen met een ernstige beperking. Eerste pilots laten veelbelovende resultaten zien in zowel de ouderenzorg als in de gehandicaptenzorg.

De drie belangrijkste aspecten worden bestudeerd: implementatie in de dagelijkse zorgpraktijk, effect op kwaliteit van leven (ervaringsdeskundigen) en werk (zorgverleners), en kosteneffectiviteit. Het onderzoek is medio 2019 ingezet en loopt 36 maanden.