Persona’s: Begrijp je betrokkenen bij een implementatie

Bij het invoeren van technologie in een zorgorganisatie is het menselijke aspect minstens zo belangrijk als het technische aspect. Het is de succesvolle samenwerking tussen mensen die uiteindelijk zorgt voor verandering. Met persona’s krijg je helder wie de betrokkenen zijn en wat ze nodig hebben.

Om een implementatie goed te laten verlopen is het heel belangrijk dat je de mensen die er mee te maken hebben goed begrijpt. Zo krijg je ze mee in de verandering. Denk aan de cliënt, de naaste, projectmanager, bestuurder, IT-specialist, communicatiemedewerker, HR-adviseur, behandelaar, begeleider en de onderzoeker. Allemaal spelen ze een rol. Het opstellen van persona’s geeft je inzicht in wat ze nodig hebben en waarom ze een implementatie in de zorg succesvol maken.

Persona-onderzoek

Om een helder beeld te krijgen van de mensen die een sleutelrol spelen bij het succesvol implementeren van technologie in een zorgorganisatie hebben we een uitgebreid persona-onderzoek uitgevoerd. Belangrijke vragen die we daarbij stelden waren:

  • Wat heeft de persona nodig om zijn rol te kunnen spelen in het implementatieproces?
  • Hoe kijkt de persona aan tegen het implementeren van technologie in de zorgorganisatie?
  • Wat zijn redenen om wél mee te doen met een implementatie?
  • Tegen welke barrières loopt hij aan?
  • Welke informatie helpt de persona verder, via welke bronnen en in welke vorm?

Download de eerste drie persona’s

Op basis van diepte-interviews hebben we vanuit de Innovatie-impuls tot nu toe drie persona’s opgesteld: die van de zorgbegeleider, de cliënt en de projectmanager. Deze laatste persona heet in dit project ook kwartiermaker. Lees de uitgebreide versie van de persona’s of bekijk de infographics.

Hoe gebruik je de persona’s?

De persona’s zijn een meer algemeen beeld, bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met het implementeren van technologie in een zorgorganisatie. Van cliënt tot begeleider en van communicatiespecialist tot IT-specialist. De persona’s helpen jou je te verdiepen in de mensen waar je mee werkt tijdens de implementatie. Je kruipt als het ware in de huid van deze mensen waardoor je ze beter gaat begrijpen. Door kennis en inzicht in wat iemand denkt, voelt, wilt, kun je beter aansluiten bij wat hij wil in plaats van wat jij denkt dat hij wil.

Juiste mensen motiveren

Organiseer bijvoorbeeld gesprekken met alle betrokkenen in je project met de persona’s als hulpmiddel. Gebruik ze om je collega’s te begrijpen en ze jou te laten begrijpen. Gebruik de persona’s daarbij als startpunt voor een gesprek over rol- en taakverdeling bij een implementatie. Wat hebben ze van jou nodig en jij van hen? En wat zijn ieders kwaliteiten en taken? Zo motiveren we de juiste mensen en delen we onze kennis.

Persona’s in jouw organisatie

We kunnen je ondersteunen om de bekendheid van het werken met persona’s in jouw organisatie te vergroten. Maar dat kun je ook zelf. Hang ze op als poster in je organisatie, spiegel beslissingen door een persona mee te nemen in een overleg of stem je communicatie af op het (online) gedrag van doelgroepen. Een ander idee: organiseer een inspirerende workshop rondom ‘denken in persona’s’.

Dit bericht is afkomstig van de website Kennisplein Gehandicaptensector.