Digitale ondersteuning invoeren: hoe doe je dat juist nu snel en goed?

Contact met de medemens is juist in deze corona-crisis enorm belangrijk. Maar door alle maatregelen ook voor velen een groot gemis. Zeker nu we ons nog zeker een maand in een intelligente lockdown bevinden. Vooral kwetsbare ouderen en mensen met een psychische, verstandelijke of lichamelijke handicap – jong en oud – worden hard getroffen. Door de maatregelen worden ze sterk in hun sociale contacten beperkt. Ze krijgen soms nauwelijks hulp, mogen geen bezoek ontvangen en missen contact met hun familie en vrienden. Er is dringende behoefte om dit contact wél mogelijk te maken, op een digitale manier.

Daarnaast zijn ook dagbesteding en het werk helaas gesloten. En thuiswerken is geen optie. Met als gevolg dat elke dag thuis in de woning voor vermaak gezorgd moet worden. Een haast onmogelijke opdracht voor zorgverleners en cliënten. Het vinden van activiteiten die leuk, afwisselend genoeg en passend zijn bij de wensen en het niveau van de cliënt. Het is echter een opdracht die voorlopig nog wel uitgevoerd moet worden. Waar gaming en computers vaak gemarkeerd zijn als ‘slecht voor de opvoeding’, spelen ze in deze tijd – mits op de juiste manier ingezet – juist een cruciale rol.

Maak de juiste technologische keuze en voorkom vendor lock-in

Je houdt je wellicht bezig met dezelfde vraag; zorg op afstand mogelijk maken, op maat en cliëntgestuurd. Online delen zorgverleners, bedrijven en helpende handen veelvuldig overzichten van mogelijke e-health oplossingen. En bedrijven bieden hun oplossingen schijnbaar kant en klaar aan tegen gereduceerde prijzen, inclusief implementatie. Hoe maak je daar, tegelijk met alle inspanningen voor de cliënten en corona-maatregelen, een goede keuze uit?

Als organisatie is het zaak om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Welke digitale oplossing past het beste bij de verschillende cliënten?
  • Hoe gaan we vervolgens de cliënten, familie en vrienden informeren en begeleiden? Zodat ook zij goed op de hoogte zijn en met de oplossingen kunnen werken.
  • Wat vraagt dat van de zorgcollega’s wat betreft aanpassingen in de manier van werken? Maar ook hoe betrek je de collega’s goed, hoe tijdsintensief is de oplossing voor nu en welke ondersteuning en/of training is nodig?
  • Wat vraagt het van de organisatie op het gebied van inzet en capaciteit van mensen, de communicatie eromheen, financiële investeringen, veiligheid, privacy en toekomstbestendigheid?
  • Wat vraagt het van ICT-collega’s? Van de aanschaf – software en hardware – tot beheer en extra kennis en vaardigheden die nodig zijn.
  • Hoe snel kan het geïmplementeerd en gemonitord worden? Zodat de digitale oplossing de plek in de organisatie krijgt die het verdient en dat het ook na de coronacrisis bruikbaar is.
  • Hoe voorkom je dat je ongewild vast zit aan een bedrijf, omdat je eenmaal met dat bedrijf bent begonnen? Met andere woorden: hoe voorkom je ongewenste vendor lock-in?

Academy Het Dorp biedt ondersteuning

Wij kunnen je helpen bij het maken van deze keuze. Goed onderbouwd en onafhankelijk van merken en bedrijven, passend bij jouw organisatie en jouw cliënten. We doen dit snel en gedegen. Zodat de cliënten, hun familie, vrienden en je collega’s met plezier nu aan digitale ondersteuning beginnen. Academy Het Dorp heeft ruime ervaring met het implementeren van nieuwe technologieën in de zorg en we doen dit altijd samen met cliënten en zorgverleners. Momenteel onder andere ook in opdracht van het ministerie van VWS, bij circa veertig organisaties in de gehandicaptenzorg.

Onafhankelijke support tegen kostprijs

Omdat we vinden dat we samen ons best moeten doen om de coronacrisis ook in de langdurige zorg het hoofd te bieden, ondersteunen we tegen kostprijs. We zouden wel graag willen dat, als het even kan, de zorgorganisatie participeert in implementatieonderzoek. Dan kunnen we de waarde van de digitale ondersteuning voor kwetsbare ouderen en mensen met een psychische, verstandelijke of lichamelijke handicap goed onderbouwen. Dat delen we met iedereen, zodat jouw inspanningen en die van al je zorgcollega’s anderen weer verder helpen. Zo profiteert de hele sector van de kennis die dit oplevert.

Binnen 24 uur contact

Voor vragen over onze ondersteuning kun je contact opnemen met Brigitte, Jorrit, Agnes en/of Rob via het nummer 088-3779999.

Brigitte Boon

Agnes van der Poel

Jorrit Ebben

Rob Hoogma


Bij Academy Het Dorp vinden we dat technologie een betere plek verdient in de langdurende zorg. Dat vraagt een duurzame implementatie van technologie in de zorgprocessen en de dagelijkse praktijk met een goed onderbouwde aanpak. De huidige roerige tijd vraagt om versnelling, maar wel een doordachte versnelling. Eentje waarbij de implementatiestrategie onderweg steeds wordt bijgesteld. Academy Het Dorp heeft juist hier veel kennis over en ervaring mee. De elementen die een succesvolle implementatie bevorderen of juist belemmeren worden onderzocht, met een optimale implementatie als resultaat. Onze aanpak kenmerkt zich door een combinatie van kennis van technologie, kennis van implementaties in de zorg en actieonderzoek. De mensen van Academy Het Dorp werken daarom altijd in koppels.