Nieuws

TONOS-Care Plannen met algoritme

Lees meer

TONOS-Care Plannen met algoritme

vrijdag 14 juni 2019

Op 27 mei was er een bijeenkomst in de Mock-up van Academy Het Dorp waarbij roosteraars en planners van Careyn, Pleyade, Siza en ZZG samen kwamen. Doel was om de nieuwe planningstool van TONOS Care te testen en van feedback te voorzien. IT-bedrijf Incentro sloot ook aan. Als speciale gast was ontwikkelaar Marcus Groen uitgenodigd.

Martijn Rademakers, projectleider en co-founder van Tonos Care, opende met de aankondiging dat een serieuze stap voorwaarts is gezet met de officiële oprichting van TONOS Care BV op 9 mei 2019. Intussen wordt de slimme planningstool klaar gemaakt voor de eerste implementaties bij de deelnemende zorgorganisaties. Na een laatste testronde tijdens de zomermaanden wordt de tool officieel op de markt gebracht.

Optimalisatie en implementatie

Dirk Jan, technisch directeur van TONOS Care, legt uit dat de planningstool voortdurend op basis van feedback door zorgprofessionals tijdens speciale bijeenkomsten wordt verbeterd: “Er waren goede suggesties die we hebben doorgevoerd en er waren ook meerdere bugfixes. Het merendeel van de gemelde problemen is inmiddels alweer opgelost.” Met betrokkenen werd ook de manier van invoer van data besproken, zoals de input van indirecte zorguren, groepsactiviteiten en meer.

Daarnaast was het eerder nog niet mogelijk om het rooster automatisch te genereren vanuit de user interface waarmee de planners / roosteraars werken. Dat kan inmiddels wel.

Er is ook gewerkt aan de beveiliging en privacy. Martijn: ”We hebben er voor gezorgd dat alle data die nodig is om de roosters te maken, binnen Nederland blijft. Vanzelfsprekend wordt alle data goed versleuteld’.

Foto: Tim Kroesbergen

Een bijzondere eigenschap van de TONOS Care planningstool is dat het basisroosters maakt op basis van de werkelijke zorgvraag: de vraag van de cliënt. Over de resulterende roosters zijn de betrokken planners / roosteraars enthousiast, omdat deze overzichtelijk zijn en meteen ook de werkdruk per shift en wachttijden voor cliënten in beeld brengt. Om dat mogelijk te maken is enorm veel rekenkracht van computers nodig, maar die is dankzij cloud-technologie voorhanden.

Volgens Martijn zullen de eerste implementaties van de planningstool binnenkort gerealiseerd worden. Joost ter Velde en Jos Meijering van Academy Het Dorp gaan hierbij een rol spelen. Zij houden zich bezig met het helpen invoeren van data en het geven van trainingen. Zij kennen de planningstool van binnen en van buiten. Joost: “De aanloop was abstract nu kom je ‘dingetjes’ tegen, dat is leuk. Ik ben positief. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met gemiddelde wachttijden voor cliënten als er iets veranderd in de beschikbaarheid van zorgpersoneel? In de planningstool kun je aan knoppen draaien om dat te zien. De tools in de vingers krijgen, daar gaat het om!”

Goed inzicht met algoritmes

Dennis Moeke, founding partner en chief development geeft aan dat TONOS Care niet alleen een samenwerking is met TONOS-leden maar ook met gebruikers. Daarnaast spelen de programmeurs een belangrijke rol: “Ik ben erg onder de indruk van wat programmeurs in korte tijd voor elkaar hebben gekregen. Wat zij realiseren is een belangrijke basis voor nog veel meer handige functies.”

Met Dirk-Jan dacht Dennis na wat er op de ontwikkelagenda komt. Goed inzicht in de vraag vanuit de cliënt is nodig om te komen tot een goed basisrooster. “Ik zie op korte termijn dat het nodig zal zijn hoe gegevens uit bestaande databases gekoppeld kunnen worden aan het basisrooster. Dat betekent nadenken over hoe je met algoritmes kunt optimaliseren. Hierbij bestaan nog allerlei mitsen en maren. Belangrijk is dat informatie op transparante wijze wordt weergegeven.”

Gat in de markt

De bijeenkomsten worden voortgezet, good practices worden uitgewisseld en de TONOS Community groeit. Martijn: “We willen niet vanaf de tekentafel van alles bedenken, maar van de gebruikers en elkaar blijven leren en de tool blijven door ontwikkelen. TONOS Care is steeds vaker in het nieuws als tool die echt helpt, we worden gevraagd om te komen pitchen en mensen noemen onze tool een antwoord op een gat in de markt. We bouwen aan een stabiele basis en doen iets waar zowel zorgprofessionals als cliënten baat bij hebben. Ik ben onder de indruk dat het betrokken team, na een lange en moeizame ontwikkelfase van meerdere jaren, in de afgelopen maanden een werkende en gebruiksvriendelijke planningstool heeft neergezet die het lastige puzzelwerk voor zorgprofessionals uit handen neemt.”

Rendertime:0.047seconds(Logging enabled)